De tre stora - sova tungt med lätta prylar

Teori/Praktik De tre stora är som sagt sova, bära och skydd. Här följer några tips om vilka funktioner man bör tänka på för att minimera vikten hos sovplaggen för en barmarkstur.
Av Jörgen Johansson

För att behålla kroppsvärmen när man ligger och sover behöver man mer isolering än normalt. Detta beror på att kroppen då går på sparlåga. När man är aktiv så genererar kroppen mer värme inifrån.

Sover man inte gott på nätterna så är det inte lätt att njuta av dagarna heller. Därför är det man har på sig när man sover, sovplaggen, så viktiga. Inte bara för välbefinnandet utan även för säkerheten. Om man i alla lägen och alla väder kan bli varm och torr så klarar man sig alltid.

Uppgiften: minska värmeförluster
Det finns, något förenklat, två saker man behöver isolera kroppen mot när man ligger ner och vilar. Den ena är värmeförluster nedåt genom ledning till den kallare marken. Det andra är uppåt och åt sidorna, huvudsakligen genom strömning av luft som är kallare än kroppen och som spolar bort kroppsvärmen. Ett viss mått av ledning och strålning svarar också för värmeförluster i de riktningarna.

Allt det här är grundläggande fakta som de flesta känner till. Men för att kunna bedöma funktionen av olika prylar på marknaden är det nödvändigt att hela tiden gå tillbaka till basics. Vad är det egentligen jag behöver och varför? Annars blir man lätt ett offer för marknadens senaste krusidull.

Sovsäcken och liggunderlaget är de lösningar som finns av tradition, och de fungerar som regel bra. Men ofta kan de väga onödigt mycket i förhållande till den isolering de ger. De är alltså stora poster i packningen och det innebär att här kan vi spara genom att tänka till ordentligt.

Dina kläder fungerar även på natten
Det är lätt att glömma bort att kläderna man har isolerar även när man ligger ned. Det finns till och med vanföreställningar om att det skulle vara varmare att sova naken i en sovsäck än med kläderna på. Detta gäller som regel inte. I vissa lägen kan väldigt mycket kläder och en trång sovsäck leda till att isoleringen trycks ihop och därmed fungerar sämre. Men detta är undantag. Är man mån om att få maximalt med värme till lättaste vikt så skall man alltså räkna med sina kläder som en del av sovplagget.

Den som vill spara vikt på sovplagget bör i första hand använda dun som isoleringsmaterial. Dun har nackdelar gentemot syntet, framförallt är det fuktkänsligare, men för barmarksbruk är dun ändå det bästa alternativet på grund av sin betydligt lägre vikt i förhållande till isoleringsförmågan.

Ihopklämt dun gör ingen nytta
Quiltar eller sovsäckstäcken i lätta material innebär vissa viktfördelar jämfört med sovsäcken. Detta beror på att man inte behöver bära med sig tyg och dun som ändå inte gör någon nytta på undersidan eftersom de där trycks ihop av kroppsvikten. Vissa personer tycker också att quilten helt enkelt är bekvämare att sova i.

Numera finns det dock väldigt lätta och bra dunsäckar, vilket gör att viktfördelen för quilten är ganska minimal.

För den som lättpackar under barmarkssäsongen i fjällkedjan bör man ha en sovsäck som klarar ungefär noll grader. För låglandsturer klarar man sig med en lättare säck.

Dun kostar, men håller längre
Det finns idag ett antal bra sovsäckar som uppfyller dessa krav och inte väger mer än 400-800 gram. Man bör inte köpa något tyngre än detta om man vill hålla nera packvikten. Exempel på tillverkare är Western Mountaineering, Marmot, RAB och Feathered Friends. Roberts från Polen är ett bra lågprisalternativ.

Dessa sovsäckar är dyra i inköp men håller som regel längre än de flesta andra utrustningsdetaljer. 10-15 år kan man räkna.

Som isolering mot markkylan är det klassiska cellplastunderlaget effektivt. 5-10 mm fungerar bra för sommarbruk. De kan dock vara hårda att ligga på, vilket innebär att självuppblåsande eller uppblåsbara liggunderlag med dun eller syntetfyllning kan vara intressant för många. Här måste man dock vara på sin vakt så att inte vikten rusar iväg.

Mjukt liggunderlag där det behövs
För den viktmedvetne så räcker ett liggunderlag som isolerar överkroppen i många fall. Under benen kan man lägga ryggsäck, regnkläder etc. Men det finns tunna cellplastunderlag som inte väger mycket, vilket jag själv använder för benen. Liggkomforten klarar man genom att ha ett lyxigare underlag som gör att höfter och axlar ligger mjukt.

Är man hårdkokt och mjuk i kroppen så klarar man sig med liggunderlag som inte väger mer än 100 gram. De flesta väljer nog något som väger runt halvkilot. Över 1 kg bör man definitivt inte spendera på sitt liggunderlag.

Detta är vad man behöver för att hålla värmen på natten. Lakan och innerpåsar till sovsäcken har en tendens att väga mer än de värmer. Det är bättre att skydda sovsäckens insida genom att ha kläder på sig när man sover. Tunna när det är varmt och tjocka när det är kallt. Räcker inte detta för att hålla värmen kan man alltid stoppa ned en flaska med varmt vatten i säcken. Med detta enkla knep så behöver man aldrig köpa på sig en tjockare sovsäck för säkerhets skull. Man vet att man klarar sig ändå.

Sovsidan är det område bland "de tre stora" där det är lättast att hitta bra lätta produkter i Sverige idag. För den som vill veta mer så finns det ett helt kapitel i boken Vandra fjäderlätt som enbart ägnas detta viktiga område.

Diskutera lätt sovutrustning

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

All articles