Ultralätt vintertur hemma hos "världens värsta väder"

Turer Vi har tidigare aviserat att delar av Fjäderlätts stab i USA (dvs folk som jag känner) planerade en ultra lätt vintertur i ett område som skryter med "världens värsta väder". Den turen blev uppskjuten upprepade gånger på grund av...dåligt väder. Här följer Jim Baileys beskrivning.
Av Jörgen Johansson

De senaste tre veckorna hade räddningspersonalen i White Mountain National Forest skickat ut sin personal i verkligt ruggiga situationer för att rädda vandrare som hade missbedömt omständigheter och väder. En extrem kallfront hade låst fast sig vid området och dumpat närmare 1,5 meter snö i de högre regionerna, i kombination med extremt låga nattemperaturer på låg runt 20 minusgrader.

Räddningar och dödsfall
Vår ursprungliga plan var att tillbringa natten på toppen av Mt Lafayette, vid Franconia-kammen men dessa planer ändrades när två räddningsförsök inom en tvåveckorsperiod på det berget resulterat i den tragiska förlusten av två dagsturare som förfrös nära toppen. Det andra räddningsförsöket gällde en vandrare som var förberedd med övernattningsutrustning men som evakuerades sedan han meddelat sin flickvän via sms att han förlorat båda sina kängor i den djupa snön. När räddningspersonalen anlände med helikopter sjönk de till bröstet i snön.

Vår plan hade varit att hålla oss så nära den kammen som möjligt, med så lätt utrustning som möjligt men efter de tragiska händelserna de föregående veckorna beslöt Brian och jag att vi skulle stanna vid den södra ändan, på något lägre elevation vid Mt Liberty and slå läger nedanför kammen i ett något mer skyddat område.

Äntligen en växling i vädret efter tre veckors väntan.
Varje vecka verkade passera på följande sätt; kolla väderleksrapporterna för den kommande helgen och följa rapporter från en webbsida för vandrare i området för att sedan hemsökas av nyheter om människor som saknades för att sedan räddas. Men nu äntligen en växling och var båda uppspelta och adderade snöskor till vår utrustning.

Brian

När vi anlände till ledens början fanns det ungefär en meter snö redan där. Som tur var hade snön packats ihop av andra vandrare och vi rörde oss ganska snabbt och effektivt tack vare våra lätta ryggsäckar. Brian har imponerat på mig genom att bära extremt lätt packning även under ganska kalla förhållanden liksom genom att bära terränglöpningsskor mitt i vintern. När vi passerade andra vandrare stirrade många av dem på Brians skodon, vilket vi båda fann roande eftersom Brians strategi var att bära terränglöpningsskor medan han vandrade och sedan byta till dunfyllda skor# när vi slog läger, vilket fungerade bra för honom. Själv bar jag ett par lätta, fodrade kängor som jag använde både i lägret och medan vi vandrade. Leden vi följde var förhållandevis kort men brant, och snöskor var nödvändiga.

När vi klättrade högre upp på Liberty Springs-leden ökade snötäcket dramatiskt och trädgrenar som normalt var över våra huvuden träffade oss nu i ansiktet., vilket gjorde skidglasögon nödvändiga.

Lägerplats och tält
När vi närmade oss lägerplatsen började solen gå ned så vi letade upp den flataste plätt vi kunde för vårt Golite Hex-tält och reste det snabbt eftersom temperaturen sjönk snabbt. Den djupa snön gjorde att användningen av vanliga tältpinnar kändes som slöseri med tiden så vi använde döda grenar som höll bättre i den djupa pudersnön.

Jim vid tältet

Vårt Hex 3, som nu är en del av Golites Shangrila-serie är ett palats för två vandrare med utrustning och så fort vi tagit på oss våra värmeplagg började arbetet med att smälta snö för vatten, matlagning och varm dryck. Tack vare de strategiskt placerade höga ventilerna på Hex-tältet behöver man inte oroa sig över koloxidanrikning, något jag annars skulle vara tveksam till med andra skydd som saknar denna typ av ventiler.

Matlagning och värme
Vi använde båda gaskök med brännaren monterad över gasbehållaren och specialgjorda cellplastskydd för att hålla behållarna varma vid temperaturer under fryspunkten. Dessa fungerade toppen sedan vi inledningsvis värmt upp behållarna under våra jackor några minuter. För en-nattsturer så packar jag som regel gasbehållaren inuti mina sovplagg för att skydda dem mot kylan, vilket brukar fungera perfekt även under de kallaste förhållanden.

Som reservvärme bar jag också med mig ett Nuwick 44 hours överlevnadsljus vilket tillåter användaren att lägga till ytterligare vekar för att öka värmeproduktionen. Den här kalla kvällen beslöt vi att använda detta för ytterligare ljus och värme inuti vårt skydd.

Matlagningsutrustning

Efter någon timme var det dags att gå ut och samla snö till dricksvatten. Efter ungefär 45 sekunders snabbt insamlande av snö i en packpåse så hastade jag tillbaka till tältet för värme. Omständigheterna utomhus att blivit extremt kalla, jag gissade på cirka 20 minusgrader med en vass vind från nordväst. Temperaturen inne i tältet var minst 10 grader högre så efter att ha skakat i några minuter, vilket ingav Brian en viss oro, var jag snart varm igen. Vi tillbringade kvällen med att prata om framtida vandringar, lättviktsutrustning och annan lättsam konversation som blivit en vana på våra turer efter Wilderness Trekker III-kursen.

Natt och sovutrustning
Vi råkade ut för ett problem vilket berodde på det hastigt falnande solljuset när vi slog läger. Båda våra sovplatser hamnade på en lätt sluttning och under natten vaknade vi med halva sovuppsättningen utanför tältet. Vid ett tillfälle vaknade jag och tittade bort mot Brians sovplats och noterade att han var halvvägs ute ur tältet. Vi vaknade båda vid ungefär samma tidpunkt på morgonen till en molnfri himmel och var ganska utvilade. Temperaturen utanför hade stigit rejält till kvalmiga fem minusgrader.

En sak som vi testade var våra sovarrangemang. Jag hade valt ett system bestående av en dunsäck som angavs klara -18 grader tillsammans med ett Thermarest Prolite 4 i full längd, en ångspärrssäck avsedd att skydda dunsäcken mot kroppsfukt och en Adventure Medical Thermolite Bivy. Detta system var väldigt varmt under hela natten, fukten från min utandningsluft fångades upp av ångspärren. Så småningom drog jag ned detta under sömnen och det samlades en del fukt i dunsäckens överdel. Ett mindre problem men för en längre period skulle jag förmodligen välja en annan typ av isolering.

Brians sovsystem innehöll en sommarsovsäck med dun tillsammans med en quilt med syntetfoder. Detta i kombination med ett cellplastsystem han utvecklat för Trekker III-kursen . Detta användes också tillsammans med en Adventure Medical Thermolite Bivy. Han sov gott, trots tillfälliga trassel med sovsäck och quilt. Han noterade också en och annan kall fläck. En sak som Brian noterade var ansamlingen av fukt i dunsäcken och efter att ha pratat om detta konstaterade vi att en ångspärr förmodligen hade förhindrat mycket av detta.

Oundvikligt var en hög mäng fukt inne i tältet, med silnylon som är en icke andande väv och med användning av köken för snösmältning så fick vi mycket frost på insidan av tältet. Användandet av Thermolite-säckarna hjälpte oss att behålla kroppsvärmen men något vi noterat även under tidigare turer var ansamlingen av fukt på insidan av dem. Sannolikt beror detta på att den varma luften inuti kondenserar vid kontakten med den kallare ytterluften. Förmodligen inte det bästa valet för längre turer.

Morgonens utsikt och återfärden
Efter det att vi packat var det tid för en kort tur uppför Franconia Ridge, vi hade närmast perfekt väder för en topptur. Efter att ha hållit oss nära toppen på Liberty träffade vi på djup, vinddriven snö som täckte spåren från föregående dag. Den branta terrängen erbjöd lite utmanande sid-steppande innan vi kom upp på en utsiktspunkt med fantastiska vyer över White Mountain National Forest.

Utsikt från Franconia Ridge

På hemvägen stötte vi på flera vandrare som såg på Brians bjärt röda Nike löparskor med chockartad min. Det här har varit ett kul test för honom, tror jag. I kombination med våra små ryggsäckar har många andra vandrare säkert haft anledning att ifrågasätta vår mentala hälsa. Han fick ganska många oroliga blickar i samband med ett vi pratade med andra vandrare längs leden som fick veta att vi tillbringat natten ute. Vid ett tillfälle stötte vi på två vandrare som var ute på dagstur med ryggsäckar som var dubbelt så stora som våra.

När jag kom fram till parkeringen fann jag Brian i samspråk med en traditionell vandrare som stod parkerad bredvid oss, som flera gånger uttryckte sin oro över Brians val av skodon för vintern. Den här vandraren hade själv bjärt färgade shorts över tights, vilket vi tyckte var ett riktigt humoristisk slut på vårt vinteräventyr.

Så långt Jim Bailey. Nedan har jag lagt in hans och Brian Dobles utrustningslistor. Viktuppgifterna är i ounces, vill du räkna om till gram så använd sökfunktionen här till vänster. Jag har räknat om summorna i packlistorna till gram.

Brian och Jim svarar gärna på frågor om sin tur och utrustningen både för den här turen och allmänt. Har du några frågor så maila till jorgen@fjaderlatt.se så kommer vi att publicera en del frågor och svar inom kort.