Golite och Granitbiten - intervju med Thomas Breding

Prylspaning Golite har de senaste åren representerats av Granitbiten i Sverige. Vi har pratat med Thomas Breding på det företaget om varför de slutar med Golite.
Av Jörgen Johansson



Min Golite Jam2 i Offerdalsfjällen, under 50-milaturen mellan Hemavan och Anjan 2008.
Fråga: Berätta lite om Granitbiten.Thomas: Granitbiten startades för över tio år sedan som en distributör av klätterutrustning. Sedan dess har bolaget växt kraftigt och idag har vi produkter för klättring och friluftsliv från 15 olika varumärken (http://granitbiten.com/?i=2). Vi arbetar inte med direktförsäljning mot konsument utan har de bästa sport-och outdoorbutikerna i Sverige som återförsäljare (http://granitbiten.com/?i=48).

Golite Shangrila 2
Fråga: Ni har varit svenska representanter/importörer av Golite i några år nu, men beslutat upphöra med detta. Kan du berätta om bakgrunden?
Thomas: Vi har valt att avsluta vårt agentuppdrag för GoLite då vi inte lyckats nå de volymer vi hoppats på. Vi trodde, när vi tog oss uppdraget att sälja GoLite i Sverige, att det fjäderlätta tänket hade slagit igenom och att det skulle vara ganska enkelt att nå lite större volymer.
Vi upplever att endast ett mindre antal butiker har valt att tydligt arbeta med det här konceptet, och samtidigt har konkurrensen på fjäderlätta produkter ökat.
GoLite har dessutom, enligt min uppfattning, förskjutit sitt fokus lite och är inte lika fokuserade på det superduper-lätta längre. Idag har flera andra märken (inklusive flera av våra andra märken) produkter som väger lika lätt som GoLites.
Golite Utopia

Fråga: Vad händer nu med Golites produkter på den svenska marknaden?Thomas: De butiker som har GoLite idag kommer i de allra flesta fall att fortsätta med GoLite, de köper från GoLites Europalager (vilket de gjort hela tiden).
Fråga: Varför har endast en mindre del av butikerna valt att satsa på det lätta konceptet?Thomas: Det vi ofta hör är att "man frågar efter lätt, men köper det inte". Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, om det helt enkelt är så att många butiker blir vid sin läst och fortsätter med det som de kört med tidigare. I vissa fall finns även en skepsism mot ultralätt från ett slitstyrkeperspektiv.
Fråga: Vilka är de starkaste konkurrenterna inom Golites (övriga) produkområden, tycker du?Thomas: Det finns ju några andra bolag som "pratar väldigt mycket VIKT", t.ex. Western Mountainering och Granite Gear men idag har ju flera av de stora leverantörerna (t.ex. Marmot och Therm-a-Rest) produkter som t.o.m. slår nischföretagen när det gäller vikt och packvolym.
Thomas Breding, Granitbiten
Fråga: Hur ser du allmänt på marknaden för "fjäderlätta" friluftsprodukter nu och i framtiden? Är lätta produkter ett hot mot det övriga sortimentet?Thomas: Jag ser det absolut inte som ett hot utan som ett av flera segment inom Outdoor. Jag tror att det kommer att bli en tydligare polarisering inom Outdoor där vi ser en ganska stor grupp människor som söker mindre och lättare produkter för att kunna maxa (längre, högre, snabbare) sin naturupplevelse utan att bära ihjäl sig. Där är ju fortfarande LÄTT ett "tungt" försäljningsargument.
Samtidigt ser vi hur försäljningen av tyngre prylar ökar (större tält, tjockare liggunderlag osv) för de som inte behöver bära eller bry sig om packvolym. Där är KOMFORT kanske det viktigaste försäljningsargumentet.

Fråga: Kan du berätta om några nya och spännande "fjäderlätta" produkter från de märken ni representerar?Thomas: När det gäller Therm-a-Rest så har ju NeoAir blivit en otrolig succé, dels pga den extremt låga vikten och den lilla packvolymen, men även pga komforten. NeoAir kom ju 2009, men det är först i år som vi kunnat leverera ut tillräckligt fr att möta efterfrågan.
Från Marmot så slår jag ett slag för ett par personliga favoriter: Essence Jacket har sedan jag fick tag i en prototyp för ett år sedan blivit en ständig följeslagare. En packbar 198 gr lätt (i medium) skaljacka som man ALLTID kan ha med sig. När man är säker på att det inte ska vara ihållande ösregn under nån längre tid åker TrailWind Hoody med i ryggan eller hängs på klätterselen. Vindtät och vattenavstötande jacka som väger in på under 140 gram.
Kommentera här på Utsidan.

Comments